Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2024

Το νομοσχέδιο έκτρωμα δεν θα περάσει-θα ακυρωθεί.

 

Η κυβέρνηση της ΝΔ σαν πρώτο νομοσχέδιο για τη νέα χρονιά, προωθεί αυτό που αφορά για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και έχει να κάνει με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, μέσω της παράκαμψης του άρθρου 16 και της αξιοποίησης του άρθρου 28 του ευρωπαϊκού δικαίου. Ο τίτλος του νομοσχεδίου είναι ομολογουμένως ευφάνταστος. «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο». Ωστόσο, η επιδίωξή της δεν είναι άλλη από ένα πανεπιστήμιο απελευθερωμένο από τις φοιτητικές και νεολαιίστικες ανάγκες και πλήρως υποταγμένο σε αυτές του κεφαλαίου και της αγοράς.

Μάλιστα, αυτή η προσπάθεια γίνεται παρά το γεγονός ότι υπάρχει στο άρθρο 16 του συντάγματος ρητή απαγόρευση ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων. Επιχειρείται αυτή η απαγόρευση να παρακαμφθεί με την επίκληση του Ευρωπαϊκού Δικαίου, αποδεικνύοντας έτσι ότι το κεφάλαιο και το πολιτικό του προσωπικό, όταν πρόκειται για το κέρδος, κάνουν κουρέλι ακόμα και τους δικούς τους αστικούς νόμους και διατάξεις. Αποδεικνύεται επίσης ότι η περίφημες «βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές» και συνολικά η πολιτική της ΕΕ δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ένα προκάλυμμα στην υπηρεσία των ίδιων αστικών συμφερόντων. Η κυβέρνηση δεν κρατά πλέον κανένα πρόσχημα. Κάνει λόγο για «σπάσιμο του κρατικού μονοπωλίου στην εκπαίδευση», φανερώνοντας με τον πλέον κυνικό τρόπο την αντίληψη που έχει για την παιδεία, ως εμπορικό προϊόν και όχι ως κοινωνικό αγαθό παρεχόμενο δημόσια και δωρεάν σε όλες και όλους.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι ο ανταγωνισμός θα αναβαθμίσει τα δημόσια πανεπιστήμια. Η πραγματική ζωή τους διαψεύδει πλήρως. Με την λεγόμενη «απελευθέρωση της αγοράς της εκπαίδευσης», τα δημόσια πανεπιστήμια θα αναγκαστούν να υιοθετήσουν όλα τα κριτήρια των ιδιωτικών, αφού η κρατική χρηματοδότηση θα μειωθεί στο ελάχιστο (νοθεύει τον ανταγωνισμό βλέπετε),οπότε ο δρόμος προς την επιβολή διδάκτρων είναι ορθάνοιχτος. Η εμπειρία από την Μεγάλη Βρετανία και τις ΗΠΑ, όπου εδώ και δεκαετίες έχουν υιοθετηθεί αντίστοιχα μοντέλα, έχουν οδηγήσει φοιτητές και φοιτήτριες στην λήψη των λεγόμενων «φοιτητικών δανείων» τα οποία αποπληρώνουν για δεκαετίες μετά. Το μοτίβο της «απελευθέρωσης» των κοινωνικών αγαθών δεν αποτελεί βέβαια καινούργιο φαινόμενο. Αποτέλεσε εξ άλλου την κορωνίδα των μνημονιακών επιταγών- με το πλιάτσικο της δημόσιας περιουσίας που ακολούθησε. Υγεία, ρεύμα, μεταφορές κλπ. όλοι δημόσιοι τομείς όπου υποβαθμίζονταν διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις για να έρθει ο ιδιωτικός παράγοντας σαν «από μηχανής θεός» να σώσει και να εξυγιάνει το γραφειοκρατικό και αντιπαραγωγικό δημόσιο.

Τα αποτελέσματα αυτών των ιδιωτικοποιήσεων τα είδαμε βέβαια στην πανδημία, στους λογαριασμούς του ρεύματος, στα Τέμπη… Έτσι και το δημόσιο πανεπιστήμιο υποβαθμίζεται συνεχώς την ίδια ώρα που υπάρχουν σοβαρά ελλείματα σε διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό, την ώρα που οι υποδομές είναι ανεπαρκείς και η φοιτητική μέριμνα ανύπαρκτη και έρμαιο των εργολάβων. Αντί λοιπόν να υπάρξουν μέτρα για την ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών των παιδιών μας, οι κυβερνήσεις παίρνουν μέτρα δραματικής υποβάθμισης των προπτυχιακών ,εξωφρενικής υποχρηματοδότησης, υποβάθμισης έως εξαφάνισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων, για την περεταίρω πρόσδεση των πανεπιστημίων με την αγορά, για την καταστολή του φοιτητικού κινήματος και την καταπάτηση του ασύλου, καθώς και την όξυνση των ταξικών φραγμών. Στην πραγματικότητα θέλουν να σβήσουν κάθε αποτύπωμα της δημόσιας εκπαίδευσης που κατακτήθηκε με σκληρούς αγώνες του εργατικού και νεολαιίστικου κινήματος.

Επιπλέον με την ίδρυση των ιδιωτικών Πανεπιστημίων υπονομεύεται και η εργασιακή προοπτική των αποφοίτων, αφού αναδιατάσσεται  ολόκληρος ο χάρτης της εκπαίδευσης με βάση τις κατευθύνσεις στον εργασιακό τομέα και τις απαιτήσεις για ένα φθηνό και ευέλικτο δυναμικό. Τσακίζεται την αξία των πτυχίων,   παρέχοντας δεξιότητες σε βάρος της σφαιρικής και ολόπλευρης μόρφωσης, καταδικάζοντας τους απόφοιτους σε ένα αέναο κυνήγι πιστοποιήσεων και επανακατάρτισης, χειροτερεύοντας έτσι την εργασιακή τους προοπτική. Τέλος, είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι θα οξυνθούν ακόμα παραπάνω οι ταξικοί φραγμοί, ενώ  θα μετατρέψει την δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε ένα ακόμα μεγαλύτερο εξεταστικό τέρας. Γίνεται τώρα σαφές ότι η Τράπεζα Θεμάτων, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που οδηγεί σε τεράστια μείωση του αριθμού των εισακτέων και σχολές χωρίς φοιτητές (ενώ αντίστοιχο μέτρο προφανώς και δεν ισχύει για τα ιδιωτικά, όπου η μόνη «ελάχιστη βάση εισαγωγής» είναι τα φράγκα της οικογένειας)έγιναν από την κυβέρνηση Μητσοτάκη για εξασφαλιστεί πελατεία για τα ιδιωτικά «πανεπιστήμια» και για να οδηγηθούν τα παιδιά στην υποβαθμισμένη και υποταγμένη στους εργοδότες Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Η ίδρυση των ιδιωτικών ΑΕΙ θα εντείνει στο έπακρο την καταστροφή και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η δημόσια και δωρεάν παιδεία αποτελεί δικαίωμα προκειμένου κάθε παιδί να μπορεί να έχει πρόσβαση στη μόρφωση. Αυτό επί της ουσίας καταργείται με τις ταξικές ανισότητες, τους εξεταστικούς φραγμούς που εντείνονται και σήμερα να καθορίζουν την προοπτική ενός παιδιού από το νήπιο μέχρι το πανεπιστήμιο. Αυτή είναι άλλωστε και η πραγματική αριστεία για το κεφάλαιο: η αγοραστική μας δύναμη!

Απέναντι σε αυτή την επίθεση, είναι προφανές ότι χρειάζεται να υπάρξει απάντηση από ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα. Γονείς, μαθητές
και εκπαιδευτικοί από κοινού και συντονισμένα πρέπει να δώσουμε τη μάχη τώρα, ώστε η κυβερνητική πολιτική να ηττηθεί
.
Το νομοσχέδιο έκτρωμα δεν θα περάσει-θα ακυρωθεί. Θα ανατραπεί μαζί με την κυβέρνηση που το φέρνει.

Η μάχη πρέπει να δοθεί συντονισμένα και αποφασιστικά από όλη την κοινωνία, καθώς αφορά το δικαίωμα της νέας γενιάς για μια δημόσια και δωρεάν παιδεία σήμερα και αξιοπρεπή εργασία με δικαιώματα αύριο. Είναι μάχη για τα παιδιά μας για τη νεολαία για την λαϊκή οικογένεια.

Στηρίζουμε και συμμετέχουμε σε όλες τις κινητοποιήσεις του επόμενου διαστήματος και καλούμε σε κοινή δράση και λαϊκό ξεσηκωμό με πρώτο σταθμό την πορεία στις 11 Γενάρη που είναι το πρώτο βήμα.